آیا درباره امام مهدی علیه السلام در قرآن آیه ای آمده است ؟



پیرو کلام امیرعوالم خلقت اعرف الحق تعرف اهله

آیا درباره امام مهدی علیه السلام در قرآن آیه ای آمده است ؟

آیا درباره امام مهدی علیه السلام در قرآن آیه ای آمده است ؟

چرا در قرآن كریم به صورت صریح وروشن درباره حضرت مهدی (علیه السلام) سخن گفته نشده است؟ كجای قرآن درباره ایشان صحبت شده است؟
نخست باید دانست در قرآن بسیاری از مطالب بنا بر مصالحی به طور آشكار بیان نشده است. به عنوان مثال جزئیات برخی احكام به تفصیل نیامده است چه بسا به خاطر آن كه علاوه بر تلاوت قرآن ارتباط مردم با پیامبر و امامان(علیهم السلام) نهادینه شود و یا نام امامان به طور آشكار در قرآن نیامده چه بسا به خاطر آن كه مخالفان انگیزه ای برای تحریف قرآن پیدا نكنند و یا ستیزه گری خود را با اسلام و قرآن علنی نكنند. اگر چه با تصریح « نام» نیز مشكل حق ستیزان حل نمی شود چنان كه بشارت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) در تورات و انجیل آمده اما بسیاری از اهل كتاب، اهل حقیقت را كتمان كردند و ایمان نیاوردند. اما آن چه مهم است اشارات موجود در قرآن و امكان تبیین حق برای حق پذیران است. آیات مربوط به حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) در قران مجید فراوان است كه از بین آنها به ذكر دو آیه اكتفا می‏شود.
آیه اول :

«وَ لَقَدْ كَتَبنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ اَنَّ الْأَرْضَ یرِثُها عِبادِی الصّالِحوُنَ» ما بعد از تورات در زبور نوشتیم كه البته بندگان نیكوكار من ملك زمین را وارث و متصرف خواهند شد (انبیاء/105)
به تحقیق در زبور از پس تورات نوشتیم كه مسلما زمین را بندگان صالح من به ارث خواهند برد، به یقین در این سخن پیام رسایی است برای قومی كه بندگان خدایند(انبیا، آیه105
آیه شریفه از سرنوشت نهایی زمین خبر می‏دهد كه بندگان صالح، آن را به ارث خواهند برد. قابل تأمل در آیه بالا این است كه در تورات حضرت موسی و زبور حضرت داوود از این حكومت یاد شده است، در حالی كه این دو پیامبر الهی خودشان از انبیایی بوده‏اند كه حكومت داشتند؛ با این حال به آنها خبر از حكومت صالحان بر روی زمین داده شده است (آن هم با این همه تأكید). مطلب یاد شده، این حقیقت را روشن می‏كند كه این وعده الهی، حكومتدیگری است و آن حكومت بر كل زمین می‏باشد. كلمه الارض هم اشاره به همین معنا دارد. گفتنی است كه برای همین در كتاب این دو پیامبر، وعده تحقق حكومت جهانی داده شده است و چنین حكومتی تا این زمان نبوده و مخصوص به زمان ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) است. اختصاص ذكر این وعده جهانی در تورات و زبور (از میان كتاب‏های آسمانی دیگر)، ظاهرا به جهت تجربه حكومت مؤمنان بر بخشی از زمین در زمان حضرت موسی و داوود بوده است.
آیه دوم :

« وَ عَدَ اللهُ الذینَ امَنُوا مِنْكُمْ و عَمِلوُ الصالِحاتِ لَیسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ....» خداوند كسانی از شما را كه ایمان آوردند و صالحات را انجام دادند، وعده فرمود كه آنان را قطعا در زمین به خلافت خواهد گمارد، همان گونه كه كسانی را كه پیش از آنان بودندبه خلافت گمارد و قطعا برایشان دینشان را مستقر خواهد نمود؛ دینی كه آن را برایشان پذیرفت و قطعا آنان را از پس خوفشان به حالت امنیت، دگرگون می‏كند، به جهت آن كه مرا عبادت كنند [و] چیزی را با من شریك نگردانند و هر كه بعد از آن كفر ورزد پس قطعا آنان فاسقانند نور، آیه 55
در این آیه شریفه، خداوند وعده استقرار حكومت الهی بر روی زمین را به مسلمانان می‏دهد؛ حكومتی كه در سایه آن هیچ گونه ترسی نیست و در آن عبادت خداوند بدون شرك انجام می‏شود؛ یعنی، حكومتی صد در صد اسلامی كه در آن از شرك و نفاق اثری نیست. كاملاً روشن است كه حكومتی با این خصوصیات، تا به حال نبوده و تنها حضرت حجت است كه حكومت جهانی خواهد داشت و دنیا را پر از عدل و داد نموده و ریشه كفر و نفاق راخواهد كند.
تشبیه این حكومت به حكومت پیامبران گذشته، در نوع حكومت (یعنی الهی بودن آن) است؛ نه در خصوصیات آن از جهت جهانی بودن و برچیده شدن كفر و شرك از سراسر جهان.
اما دلایل وجود حضرت مهدی غیر از دلیل عقل كه حكم می‏كند به این كه در هر زمان باید حجتی زنده از طرف خداوند بر مردم باشد، روایات متواتر و فراوانی هست كه از شیعه و سنی نقل شده است. حتی چند نفر از علمای اهل سنت كتاب‏هایی در مورد حضرت مهدی و اثبات وجود آن حضرت و این كه خواهد آمد و زمین را پر از عدل و داد خواهد كرد و... نوشته‏اند.
اطلاعاتی به صورت آماری از روایات در مورد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) - كه از كتب شیعه و سنی استخراج شده است - برای شما ذكر می‏شود :
1- روایات بشارت به ظهور حضرت مهدی(عج 675 مورد
2- روایاتی كه می‏رساند از اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) است 389 مورد
3- روایاتی كه دلالت می‏كند از اولاد علی(علیه السلام) است 214 مورد
4- روایاتی كه دلالت می‏كند از اولاد فاطمه(سلام الله علیها) است 192 مورد
5- روایاتی كه دلالت می‏كند نهمین فرزند امام حسین(علیه السلام) است 148 مورد
6- روایاتی كه دلالت می‏كند از اولاد امام زین‏العابدین(علیه السلام) است 185 مورد
7- روایاتی كه دلالت می‏كند از اولاد امام حسن عسكری(علیه السلام) است 147 مورد
8- روایاتی كه دلالت می‏كند زمین را پر از عدل و داد می‏كند 132 مورد
9- روایاتی كه دلالت می‏كند عمر حضرت طولانی است 318 مورد
10- روایاتی كه دلالت می‏كند حكومت حضرت جهانی است 47 مورد
11- روایاتی كه دلالت می‏كند امام دوازدهمین است 136 مورد
برای مطالعه بیشتر ر.ك : صفة المهدی، حافظ ابی نعیم اصفهانی و العرف الوردی فی اخبار المهدی، سیوطی.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: امام زمان عجل الله تعالی فرجه، ،
:: برچسب‌ها: امام زمان علیه السلام, قرآن کریم, شبهه,
ن : علی حسین زاده
ت : یک شنبه 9 تير 1392


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.